دعا با قسم دادن امام هشتم به فرزندشان استجابت می شود
تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۹۲۲۲۰
حجت الاسلام عدالتیان گفت: این شدت علاقه امام رضا (ع) به فززندانشان از نظر عاطفی و آن نقش ویژه ای که امام جواد (ع) در روشن شدن حقیقت امامت حضرت داشتند سبب شدکه شیعیان هر وقت امام رضا (ع) را به نام فرزندشان قسم می داند، آن را رد نمی کردند.
خبرگزاری شبستان- مشهد- مرضیه وحدت؛ امام محمد تقی (ع)، به دلیل بخشندگی فوقالعاده و برآورده کننده نیازها مشهور به جوادالائمه (ع) یا بابالحوائج هستند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
نحوه تبلیغ امام جواد (ع) برای اسلام علنی بوده یا در خفا و جو سیاسی آن زمان چگونه بود و ایشان چگونه دین اسلام را ترویج می دادند؟
نکته ای که باید در اینجا توجه داشته باشیم این است که جو حاکم در زمان امام جواد (ع) جو نفاق بود یعنی مامون با اینکه قاتل امام رضا (ع) بود خود را را محب اهل بیت جلوه می داد و می خواست جنایت بزرگ خود را بپوشاند و از طرفی اگر امام می خواستند در ظاهر او را تایید کنند او موفق شده بود نفاق خود را عملی کند و تظاهر به دوستی با اهل بیت را در ذهن مردم تثبیت کنند و اگر حضرت می خواستند با او مبارزه علنی کنند او به زودی و قبل از اینکه امام موفق به اجرای اهداف الهی شوند به شهادت می رساند و اهداف الهی حضرت ناکام می ماند لذا در این جو نفاقی که حاکم بود حضرت از سه روش برای تبلیغ استفاده کردند.
یکی تبلیغ شبکه مبلغان که از ناحیه حضرت اداره می شد و هر کدام از مبلغان در همه نقاط ممالک اسلامی و نقاطی که می خواستند پیام بگیرند، حضور داشتند و پیام حضرت را می رساندند. دوم مشخص کردن خطوط بود که حضرت تلاس زبادی می کردند تا خط صحیح و ناصحیح و خط نفاق و خط ظلم از خطوط دیگر متمایز شود و حیله گری افرادی که ظلم می کنند به نتیجه نرسد و سوم روشنگری بود که امام جواد (ع) با رفتار و گفتار به موقع خود روشنگری می کردند و دست دشمنان را رو می کردند و افشاگری از کارهای آنها با تدبیر ویژه امام باعث شد که مردم فریب نفاق را نخورند.
گمشده جامعه امروز چیست و در چه زمینه ای جامعه امروز نیاز دارد از ایشان الگو بگیرد؟
ما اگر بخواهیم در جامعه امروز دنبال گمشده ای باشیم، به عبارتی نیاز و کمبودی که در جامعه احساس می کنیم در سه بخش سیاسی، اجتماعی و فردی این گمشده را می توانیم بیان کنیم. در بخش سیاسی نشناختن دقیق دوست و دشمن است، می بینیم در این خصوص تاکید فراوانی دارند که دوست و دشمن شناخته شوند. در بخش اجتماعی دور شدن از خیرخواهی و نوع دوستی خطری است که جامعه را تهدبد می کند و گمشده امروز است. بخش فردی خطر و گمشده این است که دنیا پرستی به سراغ انسان بیاید و حب دنیا در انسان ریشه کند و اسیر دنیا شود.
در هر سه زمینه امام جواد (ع) الگوی بسیار ارزشمندی هستند هم در جهت دوست و دشمن شناسی هم در جهت پرهیز از دنیا پرستی و روی آوردن به زهد حقیقی که زهد حقیقی نداشتن نیست بلکه خواستن و اسیر نبودن نسبت به دنیا است، چه بسیار کسانی که ثروت زیادی دارند و اسیر ثروت نیستند لذا در بعد اجتماعی خیرخواهی و نوع دوستی را حضرت با عمل و گفتارشان ترویج دادند.
بسیار شنیده ایم که می گویند اگر امام رضا(ع) را به جان فرزندشان امام جواد (ع) قسم بدهی دعایت مستجاب می شود، آیا روایت یا حدیثی در این زمینه وجود دارد؟
در این زمینه ما روایتی نداریم و حدیثی نیست اما از این جهت که امام رضا (ع) فرزندشان جوادالائمه را در سن بالا خدای متعال به ایشان داد و این باعث شد نگرانی عظیمی از شیعیان برطرف شود چون دشمنان می گفتند اگر ایشان امام است چرا فرزندی ندارند، لذا وقتی امام جواد (ع) متولد شدند امام رضا (ع) فرمودند:" در اسلام مولودی با برکت تر از این نبوده است". این شدت علاقه امام رضا (ع) به فززندانشان از نظر عاطفی و آن نقش ویژه ای که امام جواد (ع) در روشن شدن حقیقت امامت حضرت داشتند سبب شدکه شیعیان هر وقت حضرت را به نام فرزندشان قسم می داند، آن را رد نمی کردند لذا از این جهت این مسئله به صورت تجربی یعنی کسی که حاجتی داشت و می گرفت و به دیگران می گفت، به این صورت در بین شیعیان شایع شد و حقیقتی است که شیعیان این گونه توسل را دیدند.
علت ازدواج امام جواد (ع) با ام الفضل دختر مامون با اینکه می دانستند، وی ایشان را به شهادت می رساند چه بود؟
مامون با چهار هدف دختر خود را به ازدواج امام جواد (ع) در آورد، اول دور کردن اذهان مردم از قتل امام رضا (ع) که این نسبت را از خود دور کند. دوم داشتن جاسوسی در بیت امام، سوم تظاهر به دوستی با خاندان رسالت و اهل بیت و چهارم دور نگه داشتن شیعیان از مبارزه با طاغوت زمان و با حکومت خود بود، لذا این ازدواج را به حضرت تحمیل کرد.
گاهی نقشه دشمنان این بود وقتی می خواستند چیزی را تحمیل کنند به صورت خصوصی به آن شخصیت ابلاغ می کردند که شما باید این کار را قبول کنی ولی در ملا عام تظاهر به یک درخواست رسمی بود. مامون در خفا حضرت را مجبور به این کار کرد و حضرت هم در شرایطی قرار گرفتند که هم از جهت موقعیت اجتماعی که تشکیل شد و خطر اضمحلال و تفرقه بین شیعیان و دوستان و آن جوی که مامون ایجاد کرد و با ابلاغ پیام رسمی به حضرت، این تهدید خود را برای حضرت مشخص کرد و امام جواد (ع) دانستند که اگر این ازدواج را نپذیرند قبل از انجام رسالت خود، ایشان را به شهادت خواهد رساند.
اگر چه همه امامان آماده شهادت بودند اما شهادت باید در زمانی اتفاق بیفتد که ماموریت خود را انجام داده باشند و قبل از آن اگر خود را در معرض چنین خطری قرار بدهند، رسالت و ماموریت الهی که به آنها واگذار شده، ناتمام می ماند. لذا حضرت این ازدواج تحمیلی را پذیرفتند و در آن شرایط چاره ای جز پذیرش این مسئله نداشتند و با همه خطراتی که داشت اما به خاطر رسالت الهی و روشنگری هایی که باید در این فضا و با استفاده از این امکانات انجام می دادند این مسئله را قبول کردند.
پایان پیام/648
منبع: شبستان
کلیدواژه: رهبران جامعه اسلامی ولادت امام جواد ع بصیرت و دشمن شناسی امام رضا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۹۲۲۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
رسانهها بر ترویج حدیث اهل بیت(ع) سرمایهگذاری بیشتری کنند
نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری خطاب به رسانهها گفت: رسانهها بر ترویج احادیث اهل بیت (ع) سرمایهگذاری بیشتری کنند، زیرا رسانه میتواند به عنوان زبان گویای انتقال پیام آن بزرگان نقشآفرین باشد. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، آیتالله سید هاشم حسینی بوشهری، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در مدرسه علمیه حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) گفت: در بین امامان ما امام صادق (ع) به عنوان شیخ الائمه شناخته میشود، زیرا مطابق آنچه مشهور است، ایشان در سن 65 سالگی توسط ایادی منصور دوانیقی با زهر به شهادت رسیدند و تقریباً یکی از طولانیترین زمانها فرصت طلایی امامت حضرت به مدت حدود 30 سال بود.
استاد حوزه علمیه از اوضاع اجتماعی و سیاسی دوران امامت امام صادق (ع) یاد کرد و گفت: نابسامانیهای سیاسی و انتقال قدرت از امویان به عباسیان، مسئله تعدد مذاهب فقهی، انحرافات فکری و گسترش فساد و اباحیگری از عواملی بود که در آن زمان وجود داشت.
او از دو اقدام مهم امام در آن شرایط یاد کرد و گفت: آن حضرت از یک سو سرمایهگذاری برای تربیت نخبگان انجام دادند تا اینها بتوانند جامعه را با فرهنگ نورانی اهل بیت (ع) آشنا کنند و از سوی دیگر به تربیت در سطح عمومی جامعه پرداختند که این نکته باید برای جامعه امروز ما نیز جنبه الگویی داشته باشد. خود امام(ع) و شاگردان حضرت در رابطه با تربیت انسانهای شایسته در سطح عموم اقدام کردند.
نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری به فضای سنگین در دوران پیش از امامت امام صادق (ع) اشاره کرد و ادامه داد: قبل از این دوران، دشمنان فضای سنگینی در جامعه ایجاد کرده بودند به گونهای که ائمه ما نمیتوانستند در آن فضا به نشر احکام دین بپردازند. ولی این فرصت طلایی هم برای امام باقر (ع) به وجود آمد و هم برای امام صادق (ع)، لذا اکثر روایات ما تحت عنوان «قال الباقر» و «قال الصادق» است.
ضرورت تلاش جمعی دستگاهها برای ادای حق مساجد
دبیر شورای عالی حوزههای علمیه خطاب به رسانهها گفت: رسانهها روی ترویج این احادیث سرمایهگذاری بیشتری کنند. رسانه میتواند به عنوان زبان گویای انتقال پیام اهل بیت (ع) نقشآفرین باشد.
استاد حوزه علمیه در ادامه سخنان خود به تبیین حدیثی از وجود نورانی امام صادق (ع) پرداخت و گفت: حضرت میفرماید «مَعاشِرِ الشّیعَةِ! کُونُوا لَنا زَیْنا، وَ لا تَکُونُوا عَلَینا شَیْنا. قُولُوا لِلنّاسِ حُسْنا، وَ احْفَظُوا ألْسِنَتَکُمْ وَ کُفُّوها عَنِ الْفُضُولِ وَ قَبیحِ الْقَوْلِ.» یعنی ای جمعیت ارزشمند شیعه! حرمت ما اهل بیت را پاس بدارید و مایه زینت و آبروی ما باشید و طوری رفتار نکنید که باعث شرمندگی ما به عنوان پیشوایان شما بشود. با ادبیات خوب با مردم حرف بزنید و از ادبیات فاخر استفاده کنید. هم حرف خوب بزنید و هم خوب حرف بزنید، زبان خود را از حرفهای بیهوده کنترل کنید.
او خاطرنشان کرد: کلمات اهل بیت(ع) منحصر به یک زمان نیست و ما نیز امروز مخاطب این کلام هستیم. همه کسانی که تریبونی در اختیار دارند باید زبان خود را حفظ کنند. اول فکر کنند بعد سخن بگویند. انسان عاقل اول میاندیشد بعد سخن میگوید اما نادان اول سخن میگوید و بعد میاندیشد.
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به تبیین ایده رهبر معظم انقلاب در کتاب «انسان 250 ساله» پرداخت و اظهار داشت: استراتژی اهل بیت علیهم السلام در طول زمان بر یک اساس و هدف شکل گرفته است و آن هدف ثابت، هدایت جامعه بشری است. من توصیه میکنم که این کتاب را مطالعه کنید.
نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری در پایان سخنان خود به تبیین برخی مصادیق رفتارهای امام صادق (ع) در مواجهه با مسائل مختلف در ابعاد سیاسی، اعتقادی و اخلاقی پرداخت و ضمن تأکید بر اهمیت شیوه پاسخدهی به شبهات، تصریح کرد: پاسخ به شبهه گاهی نیاز به مبانی فلسفی ندارد و شیوه پاسخ به شبهه از اهمیت بالاتری برخوردار است.
انتهای پیام/